Oppgradering av Volvo Penta D4-300 – forebyggende vedlikehold som lønner seg

Oppgradering av Volvo Penta D4-300 – forebyggende vedlikehold som lønner seg

Volvo Penta sin egenutviklede D4- og D6-serie ble lansert allerede i 2003, og har siden blitt en stor suksess i båtverdenen. Motorene har kommet i flere varianter gjennom årene, inkludert den nyutviklede 2.0-versjonen. Gode tider i båtbransjen årene 2006–2008, gjør at vi årlig har mange oppgraderinger av disse installasjonene

Driftssikre motorer – men ikke vedlikeholdsfrie

D4- og D6-motorene har vist seg å være svært pålitelige og robuste, noe som i mange tilfeller har ført til at eiere har hoppet over enkelte servicepunkter underveis. Over tid kan dette føre til unødvendig slitasje og kostbare reparasjoner.

De nødvendige sjekkpunktene er:

  • Turbo og dyser – for å sikre optimal forbrenning og effekt.
  • Kjølere og kobberhylser – her kan saltslagg over tid presse seg forbi o-ringer og føre til tæring.
  • Reimhjul og reimstrammere – slitasje på disse kan gi vibrasjoner og unormal lyd.
  • DPH-drev – trimsylindere og styresylindere bør sjekkes for lekkasjer og bevegelse.

Kjølere bør i utgangspunktet overhales eller pakkes opp hvert femte år, for å unngå tæring og sikre effektiv kjøling.

Forebygging gir lavere kostnader

Ved å ta tak i disse punktene tidlig, kan du unngå langt mer omfattende og kostbare reparasjoner senere. Vårt erfarne team har spesialkompetanse på Volvo Penta-installasjoner, og vi utfører alt fra grundig kontroll til full overhaling – alltid med originaldeler og fokus på kvalitet.

På bildet ser du Andreas i full gang med å kontrollere en D4-300 dobbelinstallasjon – et typisk eksempel på forebyggende service som sikrer mange problemfrie sesonger fremover.